PRAWA PACJENTA
JAKIE SĄ PRAWA PACJENTA?
Drogi pacjencie! Sprawdź swoje prawa, które przysługują Ci w przychodni, ośrodku zdrowia, poradni, ambulatorium oraz w aptece.
- Masz prawo do informacji o swoich prawach, które powinny być umieszczone w miejscu ogólnodostępnym. W przypadku pacjentów, którzy nie mogą się poruszać i przebywają w stacjonarnym podmiocie leczniczym (np. szpitalu, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, pielęgnacyjno-opiekuńczym, rehabilitacji leczniczej lub sanatorium) – informacje te powinny znajdować się w pomieszczeniu, gdzie przebywa pacjent.
- Masz prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych, udzielanych przez podmiot leczniczy. Zaliczają się do nich także profilaktyczne programy zdrowotne, finansowane ze środków publicznych, realizowanych przez dany podmiot leczniczy.
- Masz prawo wybrać lekarza ubezpieczenia zdrowotnego pierwszego kontaktu, zwanego też lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Może być nim lekarz rodzinny, internista lub w przypadku dzieci, pediatra. Możesz trzykrotnie, bezpłatnie zmienić swoją decyzję w ciągu roku kalendarzowego.
- Masz prawo do wyboru pielęgniarki.
- Masz prawo do wyboru pielęgniarki i położnej ubezpieczenia zdrowotnego, zwanymi też pielęgniarką i położną podstawowej opieki zdrowotnej. W ciągu roku kalendarzowego możesz trzykrotnie, bezpłatnie zmienić swoją decyzję.
- W ramach podstawowej opieki zdrowotnej, masz prawo do badania oraz porady lekarskiej udzielonej bez skierowania. Zalicza się do tego opieka nocna, świadczona od 18:00 – 8:00 oraz świąteczna opieka lekarska pielęgniarska, udzielana w formie ambulatoryjnej i wyjazdowej.
- Masz prawo zarejestrować się do lekarza osobiście, dzięki osobom trzecim lub telefonicznie.
- Masz prawo zostać przyjęty przez innego lekarza, jeśli wybrany przez Ciebie lekarz jest nieobecny.
- Masz prawo do ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, udzielanych bez skierowania, przez: ginekologa i położnika, dentystę, wenerologa, onkologa oraz psychiatrę.
- Masz prawo do ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych bez skierowania, gdy jesteś:
- chorym na gruźlicę,
- zakażonym wirusem HIV,
- inwalidą wojennym i wojskowym,
- kombatantem,
- osobą represjonowaną lub cywilną, niewidomą ofiarą działań wojennych.
- Masz prawo do leczenia, bez skierowania, urazów lub chorób, które zostały nabyte podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, gdy jesteś weteranem poszkodowanym.
- Masz prawo do leczenia odwykowego bez skierowania, gdy jesteś osobą uzależnioną od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych.
- Masz prawo do bezpłatnych badań diagnostycznych, na podstawie skierowania, zleconych przez lekarza leczenia uzdrowiskowego, rehabilitacji leczniczej, leczenia szpitalnego, ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych.
- Masz prawo, na podstawie skierowania, do zakupu ze zniżką sprzętu rehabilitacyjno-ortopedycznego i środków higieniczno-pielęgnacyjnych.
- Masz prawo do bezpłatnego wystawienia orzeczeń i zaświadczeń lekarskich, jeżeli są one związane z:
- dalszym leczeniem,
- rehabilitacją,
- niezdolnością do pracy,
- kontynuowaniem nauki,
- uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów, w zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku,
- a także jeżeli są wydawane dla celów pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu opieki zastępczej, orzecznictwa o niepełnosprawności, uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego lub ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie.
- Masz prawo do bezpłatnego wystawienia zaświadczeń lekarskich lub zaświadczeń wystawianych przez położną, jeżeli są one potrzebne do uzyskania dodatku z tytułu urodzenia dziecka lub jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka.
- Jesteś zobowiązany ponieść koszty udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej wymagających skierowania, jeżeli tego skierowania nie posiadasz.
- Masz prawo do informacji o leku zastępczym, który jest tańszym odpowiednikiem leku wypisanego na recepcie oraz do informacji o sposobie jego stosowania, przechowywania oraz ewentualnych interakcjach z innymi medykamentami.
W stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, pomocy udziela Pogotowie Ratunkowe, tel. 999 lub 112 (z telefonu komórkowego). Do stanów tych zalicza się między innymi:
- utratę przytomności,
- zaburzenia świadomości,
- drgawki,
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej,
- zaburzenia rytmu serca,
- nasiloną duszność,
- nagły, ostry ból brzucha,
- uporczywe wymioty,
- gwałtownie postępujący poród,
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe, takie jak wysypka czy duszność, będące efektem zażycia leku, ukąszenia lub użądlenia przez jadowite zwierzęta,
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami,
- agresję spowodowana chorobą psychiczną,
- urazy kończyn dolnych, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się.
Do najważniejszych informacji, które należy podać po zgłoszeniu dyspozytora, należą:
- dokładne miejsce zdarzenia, takie jak adres, lokalizacja, punkty orientacyjne,
- powód wezwania,
- informację o tym, kto potrzebuje pomocy,
- informację o tym, kto wzywa zespół ratownictwa medycznego.